הוויב החדש של אברהם טל

את סוף 2019 חגג אברהם טל עם שתי הופעות מיוחדות בשישי ושבת במועדון התיאטרון עם אורחים נוצצים – עדי אולמנסקי, ג'ימבו ג'יי

פסטיבל טבע

אברהם טל ואני נולדנו באותה שנה, 1976, דור כלאיים שגדל בשנות השמונים עם ערוץ טלוויזיה אחד, בלי מחשב או אינטרנט אבל עם הרבה זמן וטבע לבלות עם החברים מחוץ לקירות הבית, בסוף שנות התשעים שהשתחררתי מהצבא נסחפתי כמו רבים מבני דורי אחרי גל פסטיבלי הטבע – שנטיפי בשבועות, בומבמלה בפסח ובראשית בחגי תשרי, הקונספט ברור, שלושה ימים של אווירת טבע המונית עם מיטב מאומני מוזיקת העולם המקומית והבינלאומית, אותו קונספט נשמר עד היום עם האינדינגב ויערות מנשה רק שאז הייתה זו המוזיקה האתנית ולא האינדית ששלטה באוזנינו.

את שנטיפי בשנת 2000 אני זוכר היטב, מטע אבוקדו ליד קיבוץ מגל עם שלושה ימי חמסין (תמיד בשבועות חם בטירוף?), הרבה שרוואלים ומאות לונגים צבעוניים, יום שישי בערב ואנחנו בדרכנו לבמה הגדולה להופעה המרכזית של הערב  – אגדת הרגאיי Alpha blondie, אבל לפני שהאיש והראסטות עולה לבמה אנחנו עם להקה אנונימית, "שוטי הנבואה", במה שאז היתה בדיעבד הופעת הפריצה, לא היינו צריכים הרבה בשביל להתמכר לצלילים של השוטים, שילוב נכון של מוזיקת פופ קליטה ואופטימית עם אלמנטים אתניים והרבה מצב רוח, אז איך שחזרנו הביתה רצתי לחנות המוזיקה אבל אלבום של שוטי הנבואה עוד לא יצא, במקומו הסתפקתי בשיר "דקה בפרדס" שיצא בדיסק האוסף של הפסטיבל אותו חרשתי אין ספור פעמים עד שידעתי את כל הסולו ראפ של אברהם טל בעל פה.

אז מה ה-Vibe?

קופצים שבע שנים קדימה, 2007, אחרי שני אלבומים מאוד מוצלחים ואין ספור להיטים מודיעים שוטי הנבואה על פירוק ההרכב האהוב, כמעט שנה עברה ואברהם טל חזר אל אוזנינו, בתחילה עם החידוש שלו ל"אדם צובר זכרונות" באלבום "עבודה עברית" ומיד אחר כך עם אלבום הסולו הראשון שלו הנושא את שמו והשיר "הזמן עושה את שלו", אחריו גם האלבומים "אורות", "שושנה" ו-"עכשיו החיים". מגיעים לזמן הווה – 2019 ואנחנו עם שלושה שירים חדשים "לי זה לא מספיק", "שיר חדש" ו- "הולך ושב אלי" שיצא ממש לפני כמה שבועות, אלבום חדש בדרך? נגלה בקרוב.

לצמד ההופעות במועדון התיאטרון התווספה הכותרת "אז מה ה-VIBE?" עם הבטחה לסאונד חדש באווירת מסיבה ועם לא מעט אורחים חד פעמיים מהסצנה הצעירה והבועטת שלנו, להופעה בשישי הוזמנו עדי אולמנסקי, ג'ימבו ג'יי והאחיות כרקוקלי (שנאלצו לבטל בדקה ה-90 עקב דלקות בגרון) ולהופעה במוצאי שבת היישר מסצנת ההיפ-הופ סול הישראלית – עטר מיינר ואקו.

אברהם טל
אברהם טל

הזמן עושה את שלו

את ההופעה בשישי בערב אנחנו פותחים עם הסינגל שהתחיל את הכל "אדם צובר זכרונות" ועם פתיחה אלקטרונית ארוכה שתעיד גם על המשכו של הערב, זכורות לי הופעות קודמות של אברהם טל שנפתחו על פי רוב עם השיר "שושנה", אבל כשמתגרשים מבעלת השיר ספק אם מקומו בפלייליסט מובטח. (ובאמת חבל, מבחינתי אחד האהובים של אברהם טל)

ממשיכים עם להיטים, "אם את הולכת" יגיע שני ואחריו "אין אני" המקפיץ, שארית מחבורת השוטים שמגיע הפעם בעיבוד חדש כאשר הסממנים האתניים מגירסת המקור נשארו בנחלת העבר, במקומם גרסה אלקטרונית הנמשכת אל כיוון הרוק עם גיטרות בדיסטורשן ותופים עוצמתיים, ואם חשבתם שאנחנו מורידים את הרגל מהגז אז השירים הבאים בתור לא מראים מגמת ירידה "אני לא מבין" שממשיך את העוצמה הרוקסטית של קודמו (ב-Mashup אתני עם קלאסיקה של שוטי הנבואה – "אח של סלים") ואחריו "הזמן עושה את שלו" גם הוא באווירת רוק-איצטדיונים מקפיץ.

ואנחנו נכסים אל החלק השני של הערב עם השיר "לי זה לא מספיק" שיצא בתחילת 2019 לאחר הפסקה של שלוש שנים מאלבומו האחרון של טל והוא אולי גם שירו האישי ביותר בהתייחסות ברורה לגירושיו, השינוי בחייו מגיע לידי ביטוי גם בקו המוזיקלי של שיר זה (ובכלל של הערב כולו) עם שיר שמתחיל בראפ אלקטרוני וממשיך לכיוון אופרת רוק, פה גם הרגשנו את כוחה של נעמה לוי, זמרת הליווי של אברהם טל וכן גם בשיר הבא "הימים עוברים" כקול שני לצד אברהם בביצוע נהדר שהוריד כמה דמעות לכולנו.

הלהקה

דף חדש

האורחת הראשונה של אברהם טל היא הזמרת האלקטרו-פופ-טראפ עדי אולמנסקי (Snow, Bombs away), כבר יותר משנה שאנחנו שומעים על שיתופי פעולה בין שניהם, הפעם יש לנו הזדמנות לשמוע אותם ביחד על הבמה עם שני שירים, הראשון – "אורות" של אברהם טל שמתחיל בדואט אלקטרוני ומתפתח להרמוניית קולות משותפת, השיר השני הוא של עדי "רוצה שתגיד לי" שיצא כסנונית ראשונה לקראת אלבומה החדש (והראשון בעברית), כמו ב-"אורות" גם הפעם אנחנו בדואט משותף עם נגיעות ווקאליות בסגנון המוכר של טל. שני ביצועים נהדרים שהשאירו לנו טעם של עוד.

האורח השני הערב הוא הראפר ג'ימבו ג'יי שכולנו מכירים בעקבות הלהיט "עשיתי" (שזכה לגרסת כיסוי בארץ נהדרת), הערב נשמע כמצופה את "עשיתי" וגם את "הוליווד" שאברהם טל מצטרף בקולות רקע עם קהל שלא מפסיק לקפוץ בפזמון"

עברנו כבר יותר מחצי הופעה ואחרי שהוצאנו אנרגיה עם "עשיתי" אנחנו בירידה חדה אל השיר המיסטי "קול גלגל", שריד מימי שוטי הנבואה ואחריו "שיר חדש" שיצא באפריל האחרון – הדף החדש של אברהם טל, "כמה שאלות זה עולה לי, בחיים לא הכל זה מזל
בין הקירות מה קורה לי?, אני סאחי וקצת מבולבל, ממחר אני אתחיל שיר חדש, כבר מתנגן לי".

הילדים קופצים

מתקרבים לקראת הסוף וכמובן שנסיים מלאי אנרגיה, שני שירים אחרונים – הראשון "עיניים" שהוקלט במשותף עם איזבו בימיהם האחרונים של שוטי הנבואה, הפעם אברהם טל בעמדת הגיטרה שהוא מפנה את הבמה לנעמה לוי. ולסיום אנחנו עם עוד להיט מתבקש של השוטים – "הילדים קופצים", זה שאין הופעה של אברהם בלעדיו נבחר הפעם לסגור את ההופעה עם גרסה ארוכה במיוחד בת 10 דקות ועם אברהם טל על עמדת התופים.

שאברהם התיישב ליד עמדת התופים נזכרתי שבהופעה הזאת לא ראיתי את אברהם טל עם החליל או ההרמוניקה וגם הגיטרה הגיעה רק בסוף, במקומם קיבלנו את האבלטון האלקטרוני והרבה חופש תנועה של אברהם בקדמת הבמה, מה שהביא הרבה נחת למעריצים שהחזירו בהמון אהבה.

הבטיחו לנו כיוון חדש? בהחלט קיבלנו, אם זה עקב השירים החדשים שהוציאו מאברהם טל כיוונים יותר אישיים ובוגרים ואם זה בעיבודים שבאו בעקבותיהם גם לשאר שירי הערב שנמשכו לכיוון רוקיסטי ואלקטרוני יותר מבעבר, צעד נוסף קדימה מהימים העליזים של שוטי הנבואה בדרך לעשור חדש לאומן שלא מפסיק להתפתח.

ונסיים עם כמה מילים של אברהם מהופעת שישי "אני מבין לאט לאט שכל אומן בעצם הוא פֶּה למלא אנשים אחרים, בגלל זה אתם כאן, בכל אחד נגע שיר אחר, בכל אחד נגע משפט אחר, כל גבר הזדהה עם כמה דברים שאמרתי, כל אשה הזדהתה עם כמה דברים שאמרתי, מדי פעם הורדתם דמעה, אולי איזה חיוך, אולי סתם באתם בגלל שהאשה סחבה אתכם" 🙂

 

קליפים

הוויב החדש של אברהם טל

אורחים: עדי אולמנסקי וג'ימבו ג'יי

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist